Public relations i reklama

Mawia się, że reklama jest dźwignią handlu i w rzeczy samej hasło to nie mija się z prawdą. Reklama nie musi przynosić szybkich efektów. Pozwala także budować wizerunek i świadomość istnienia marki oraz jej wysokiej jakości.

Chociaż ten aspekt to już raczej ramy działania public relations. Przedsiębiorstwo bez intensywnej kreacji wizerunku nie ma możliwości na osiągnięcie mocnej pozycji na rynku. Mowa tu oczywiście o poważnym biznesie, a nie drobnych przedsiębiorcach, bo ich raczej nie stać na prowadzenia całych kampanii public realtions, z prostej przyczyny, gdyż skuteczna budowa marki wiąże się z znacznymi nakładami. Do niedrogich i skutecznych środków marketingu zaliczyć można by tu promocja w Internecie.

Promocja sieciowa jest coraz częściej dobieraną metodą reklamy dla nowoczesnego biznesu. O ile tak zwane banery reklamowe – obrazek z reklamą na stronie internetowej. stają się dzisiaj mniej skuteczne zw. na fakt iż osoby je oglądające już się do nich przyzwyczaili, o tyle znacznie mocniej robi się popularna reklama, która wcale na reklamę wygląda. Na przykład wszelkie programy reklamy kontekstowej typu google adsense/adwors, adKontekst, Onet Kontekst itp. Na pewno można w internecie trafić nadal na wyjątkowo upierdliwe reklamy popup, które mocniej denerwują internatów i nastawiają negatywnie do firmy niż nakłaniają do zakupu ich towaru. A jak do tego dodamy uciekający przycisk wyłączający oraz nieprzyjemny dźwięk to lipa zapewniona i internauta zirytowany stwierdza, iż od danej firmy to on na 100% nic nie zakupi. Oczywiście podstawą w jego przyszłych decyzjach konsumenckich będzie i tak cena, jednak mimo wszystko taka reklama nie daje nic dobrego. Dlatego dziwie się reklamodawcą, którzy z takich form korzystają, bo z kolei właścicielom portali internetowych nie ma się co dziwić. Dostają kasę i są zadowoleni. Trudno, że jakiś internauta wyłączą podirytowany stronę portalu. W końcu i tka mają miliony odwiedzin dziennie.

Wracając do tematu public relations internetowy to znacząco skomplikowany element podobnie zresztą jak tradycyjny. Kampania musi być dobrze zorganizowana. Tak więc trzeba dobrze się zastanowić nim rozpoczniemy jakieś działania. Tak aby nie przyniosły odwrotnych efektów negatywnych, albo okazały się nieskuteczne. W teorii wydaje się to banalnie proste, jednak w praktyce już tak nie jest. Często bardzo trudno podjąć decyzję co do pewnych działań i trudno przewidzieć ich efekty, mimo przeprowadzonych badań marketingowych. Oczywiście badania takie zmniejszają prawdopodobieństwo błędnej decyzji, ale nie gwarantują sukcesu.

Inne źródła:
https://wirtualny.slask.pl